Bermalam di Kaki Gunung Kinabalu


Kinabalu - Lanskap Kundasang pada pagi hari - Natalia Oetama Sorasoca

Daerah pegunungan selalu jadi tempat yang tepat untuk beristirahat dan melepas penat. Kundasang selain menawarkan hawa yang sejuk juga menjanjikan hamparan hijau dengan udara segar bagi setiap pengunjungnya. Ini kota terdekat dari Kinabalu National Park.

Berada pada ketinggian lebih dari 1.000 m di atas permukaan laut membuat daerah ini menjadi tempat pelarian favorit bagi penduduk Sabah, Malaysia. Terletak sekitar 200 km dari Sandakan dan berjarak 2 jam berkendara dari Kota Kinabalu, desa kecil ini tak pernah sepi pada akhir pekan. Para turis yang tersihir dengan keindahan Gunung Kinabalu berbondong-bondong mendatangi desa ini. Tak peduli maksud kedatangannya hanya untuk berkenalan atau menaklukkan sang raksasa tertinggi Asia Tenggara itu, biasanya pengunjung akan memutuskan untuk minimal menghabiskan semalam di daerah sejuk ini.

Kinabalu - Nikgold Garden Resort, tempat saya bermalam di Kundasang - Natalia Oetama Sorasoca 

Saat itu pilihan saya jatuh pada Nikgold Garden Resort yang terletak di jalan Tamparuli-Ranau KM 19, Kundasang. Resor ini menawarkan kamar atau bungalow kayu hangat dengan pemandangan langsung ke arah Gunung Kinabalu. Tempat ini sangat cocok untuk para pecinta ketenangan yang ingin menyatu dengan alam. Terdapat pelataran besar untuk bersantai dan bercengkerama bersama sambil menikmati hawa sejuk pegunungan.

Kelebihan lainnya, hotel juga bisa menyediakan BBQ party sesuai permintaan. Hal ini sungguh memudahkan, mengingat Kundasang adalah kota kecil dan pilihan restorannya terbatasnya .

Kinabalu - Sunset di Kaki Gunung Kinabalu - Natalia Oetama Sorasoca

Resor ini memang terletak agak jauh dari jalan besar, namun jangan dulu berkecil hati. Hotel menyediakan penjemputan dan pengantaran secara cuma-cuma ke dan dari Kinabalu Park.

Segelas teh hangat, hawa sejuk, udara segar, dan Gunung Kinabalu akan ada di sini untuk memanjakanmu. Sedikit bocoran, kamu bahkan tak perlu keluar kamar untuk dapat memandang matahari terbit, buka saja tirai jendelamu!